150 szczytów na 150-lecie Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego

W roku 2023 obchodzimy 150. rocznicę utworzenia Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego, a jednym z pomysłów na uczczenie tego wyjątkowego jubileuszu jest zaproponowany przez Oddział PTT w Tarnowie projekt górski „150 szczytów na 150-lecie PTT”. Jako Oddział PTT w Bielsku-Białej podjęliśmy to wyzwanie i zachęciliśmy wszystkich członków naszego Oddziału do przyłączenia się do tej inicjatywy.
Pierwsza dwa szczyty wpadły na naszą listę w Nowy Rok, gdy Rysiek, Kasia i Grażyna wybrali się na Stożek Wielki (Beskid Śląski), z kolei Beata i Ela z psem Barrym zdobyli Pilsko (Beskid Żywiecki). Od razu przypomniała nam się akcja „Weekend w górach”, którą prowadziliśmy w okresie pandemii, gdy przepisy zabraniały wspólnych wędrówek, a my pokazywaliśmy, że choć osobno, na różnych szczytach, to jednak razem, bo pod szyldem PTT wędrujemy po górskich szlakach. W Święto Trzech Króli 43 osoby wybrały się na tradycyjne rozpoczęcie sezonu PTT O/Bielsko-Biała na Łysą Górę w Beskidzie Małym. W kolejnych dniach dołączały kolejne osoby, a na liście pojawiały się nowe szczyty. Do akcji przyłączyli się także Martyna z Grześkiem, dzięki którym na liście zaczęły się pojawiać alpejskie wierzchołki oraz Radek z Andrzejem, którzy dorzucili na listę szczyty Sudetów.
Najczęściej gościliśmy w Beskidzie Śląskim (40 szczytów), Beskidzie Żywieckim (22), Gorcach (21), Beskidzie Małym (20) oraz Beskidach Morawsko-Śląskich w Czechach (10). Najwyższym szczytem było Teide (3715 m n.p.m.) na hiszpańskiej Teneryfie, zdobyte przez członków Szkolnego Koła PTT „Pionowy Świat” przy V LO w Bielsku-Białej podczas ferii zimowych, najwyższym w Polsce – Kozi Wierch (2291 m n.p.m.) w Tatrach Wysokich, a najniższym zaliczonym do projektu – bezimienne wzniesienie (250,8 m n.p.m.) na terenie Wzgórz Kunowskich (Góry Świętokrzyskie), na którym stanęli uczestnicy „VIII Zimowych Spotkań PTT w Górach Świętokrzyskich”.
Najaktywniejszymi uczestnikami akcji byli Łukasz i Wojtek Kusiowie (42 szczyty), Łukasz Zimny (27), Szymon Baron (21), Krzysztof Grygierczyk (15), Aniela Baron (13), Tadek Budny, Ela Kaczmarska, Beata Wierzchucka, Martyna Ptaszek-Pabian, Grzegorz Pabian (12) oraz Janusz Cepcer, Jola Kujawska-Tomasik, Patrycja Tomasik i Irena Wojnar (10).
Na zdobycie 150 szczytów potrzebowaliśmy jednego kwartału, zatem niemal wszystkie szczyty zostały zdobyte w warunkach zimowych. Dziękujemy członkom Oddziału za liczny odzew i wspólną zabawę.

Ten wpis został opublikowany w kategorii 150 lat PTT, kronika - 2023. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.