Ornak (Tatry Zachodnie) – wycieczka górska – 22 maja 2022 r.

W niedzielny wczesny poranek, w bardzo licznej grupie (w dwóch busach) wyruszyliśmy z Bielska-Białej w kierunku Zakopanego. Celem kolejnej wyprawy był Ornak (1854 m n.p.m.) w Tatrach Zachodnich.
Podopieczni przewodnika Grzegorza Luranca wyruszyli z Doliny Chochołowskiej, druga grupa pod opieką przewodnika Konrada Gonciarczyka, rozpoczęła wędrówkę z Doliny Kościeliskiej. Obie doliny należą chyba do najbardziej rozpoznawalnych miejsc w polskich Tatrach. Popularność zawdzięczają malowniczym widokom i bogactwu przyrodniczemu. W górnych rejonach tych dolin znajdują się schroniska turystyczne, tj. schronisko PTTK na Hali Ornak i schronisko PTTK na Polanie Chochołowskiej. W obu tych miejscach „nacieszyliśmy się” miłą i ciepłą atmosferą. Schroniska górskie to przecież „prawdziwe kopalnie” wiedzy, anegdot i opowieści…
Grupa Konrada, który jest wielkim miłośnikiem przyrody i jednocześnie zastępcą dyrektora Babiogórskiego Parku Narodowego miała niewątpliwą przyjemność korzystania z Jego wiedzy i umiejętności – poznaliśmy charakterystykę żyznej buczyny karpackiej i napotkaliśmy stanowisko najbardziej charakterystycznego dla niej gatunku – żywca gruczołowatego (Dentaria glandulosa). Podczas jednej z przerw w wędrówce towarzyszył, nam na pobliskim drzewie, bardzo okazały Kruk zwyczajny (Corvus corax) – największy i niezwykle inteligentny z krukowatych. Przyroda tatrzańska na nowo nas zachwyciła… Byliśmy niestety również naocznymi świadkami zjawiska „zamierania świerków” w Tatrach.
Z Hali Ornak żółtym szlakiem zdobyliśmy Iwaniacką Przełęcz. Na jednym ze szczytów grzbietu Ornak spotkaliśmy się z grupą Grzegorza, gdzie wymieniliśmy pozdrowienia i „uśmiechy” oraz wykonaliśmy pamiątkową fotografię. Mimo wiatru, niskiej temperatury i chmur, delektowaliśmy się widokami pobliskich szczytów tatrzańskich.
Następnie przez Siwą Przełęcz zeszliśmy czarnym szlakiem Doliną Starorobociańską do Doliny Chochołowskiej. Na Siwej Polanie oczekiwał nas bus, którym szczęśliwie dotarliśmy do Bielska-Białej.
Ta wycieczka dla nas wszystkich była kolejną okazją do aktywnego wypoczynku i spędzenia niezapomnianych chwil w wyjątkowym towarzystwie pogodnych i życzliwych sobie osób!

Jola K-T

spotkanie obu grup na tatrzańskim szlaku

Ten wpis został opublikowany w kategorii kronika - 2022. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.