„VIII Zimowe Spotkania PTT w Górach Świętokrzyskich” – Ostrowiec Świętokrzyski (Góry Świętokrzyskie) – wycieczka górsko-krajoznawcza – 20-22 stycznia 2023 r.

Jakież było nasze zaskoczenie, gdy w przededniu wyjazdu na VIII Zimowe Spotkania PTT w Górach Świętokrzyskich okazało się, że nie doczytaliśmy, gdzie to wydarzenie się odbędzie. Okazuje się, że Jędrzejów to nie tylko miasto z interesującym muzeum zegarów, ale i nieduża wieś pod Ostrowcem Świętokrzyskim… W hotelu „Panorama” w Jędrzejowie spotkaliśmy się w gronie członków oddziałów z Bielska-Białej, Dęblina, Krakowa (z kołami w Oświęcimiu i Balicach), Łodzi (oba oddziały), Mielca (z kołem we Wrocławiu), Nowego Sącza, Ostrowca Świętokrzyskiego, Radomia, Sosnowca, Tarnowa i Warszawy.
Do Jędrzejowa przyjechaliśmy w siódemkę (+ kot) dwoma samochodami w piątek, w godzinach popołudniowych (a może nawet wieczornych) i od razu rzuciliśmy się w wir wydarzeń. Na ten dzień zaplanowane było spotkanie integracyjne, którego punktem kulminacyjnym był występ karaoke, podczas którego dzielnie reprezentował nas Jano. Była też okazja do rozmów z dawno niewidzianymi koleżankami i kolegami z innych oddziałów, których przybyło łącznie 100 osób (w tym 37 gospodarzy z O/Ostrowiec Św. i 63 gości z innych oddziałów).
Na sobotę zaplanowano wycieczkę pieszą „przez pola, łąki i wąwozy”. Podstawiony autokar podwiózł do Ostrowca Świętokrzyskiego na początek trasy. Ruszyliśmy wzdłuż rzeki Kamiennej, minęliśmy zbiornik Romanów, po czym weszliśmy w pola, na których spotkaliśmy rezolutne sarenki. Minęliśmy Chmielów i weszliśmy w pierwszy z wąwozów lessowych na naszej trasie. Obszar Natura 2000 Wzgórza Kunowskie był najciekawszym fragmentem naszego spaceru. Udało nam się nawet wejść na wzgórze bez nazwy o wysokości 250,8 m n.p.m., które dopisaliśmy do projektu „150 szczytów na 150-lecie PTT”. Przed nami był jeszcze jeden ciekawy wąwóz. Druga część spaceru, poprowadzona chodnikami i drogami nie była już tak ciekawa, ale przecież jakoś musieliśmy wrócić do hotelu.
W tym czasie czworo członków naszego oddziału zamiast na śnieżną trasę, wybrało się krajoznawczo do Opatowa, gdzie udało im się zwiedzić Kolegiatę, mając przewodnika niemal na wyłączność, a następnie Podziemia Opatowskie, w których przewodnik był już tylko dla naszych koleżanek i kolegów.
Po powrocie do hotelu zjedliśmy obiad i ustawiliśmy się do pamiątkowego zdjęcia. Plan był bardzo napięty i już wkrótce braliśmy udział w uroczystościach 20-lecia Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego w Ostrowcu Świętokrzyskim.
Na początku obchodów wystąpiła prezes PTT O/Ostrowiec Świętokrzyski, Grażyna Jedlikowska, po czym Krzysztof Kucharski przedstawił multimedialną prezentację dokumentującą dwadzieścia lat działalności Oddziału. Miło było zobaczyć zdjęcia z wydarzeń, w którym braliśmy udział i my, członkowie bielsko-bialskiego oddziału PTT. Wśród wystąpień zaproszonych gości nasz oddział reprezentowany był przez wiceprezesa Jana Nogasia, który odczytał napisane po góralsku życzenia oraz członka zarządu Grażynę Żyrek, która przekazała w prezencie dwa tomy książek „W dobrym Towarzystwie – rozmowy o górach”, które wydał nasz Oddział. Po wystąpieniach gości i wręczeniu odznaczeń członkom miejscowego oddziału, przyszedł czas na występ grupy dzieci i młodzieży w regionalnych strojach z Ośrodka Kultury we Włostowie i Centrum Kształcenia w Lipniku. Zaprezentowali się świetnie, jak grupa prawdziwych, profesjonalnych artystów. Dzień zakończyła zabawa taneczna, która trwała do północy.
W niedzielę po śniadaniu udaliśmy się do kościoła pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Ostrowcu Świętokrzyskim na mszę św. w intencji członków i sympatyków Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego.
Tego dnia mieliśmy zaplanowane jeszcze dwie atrakcje. Pierwszą z nich była ciekawa Izba Pamięci Cukrownictwa, po której oprowadził ciekawie oprowadził nas Waldmar Brociek, jej kustosz. Drugą atrakcją był Pałac Wielopolskich, który po remoncie jeszcze nie jest w pełni wyposażony. Tym niemniej obejrzeliśmy pałac od środka oraz zwiedziliśmy ciekawą wystawę pt. „Ukraina przed wiekami”.
Po tych atrakcjach wróciliśmy do hotelu, gdzie zamówiliśmy obiad i tak posileni rozjechaliśmy się we wszystkich kierunkach.
Do Bielska-Białej wróciliśmy chwilę po 18.
VIII Zimowe Spotkania PTT w Górach Świętokrzyskich przeszły do historii, a nam zrobiło się miło, gdy Grażyna Jedlikowska (prezes O/Ostrowiec Św.) podkreśliła, że byliśmy jako Oddział obecni na wszystkich dotychczasowych Zimowych Spotkaniach PTT. Do zobaczenia za rok!

pamiątkowe zdjęcie uczestników VIII Zimowych Spotkań PTT w Górach Świętokrzyskich