Obchody 150-lecia Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego – Kościelisko, 13-15 października 2023 r.

Obchody 150-lecia Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego tak naprawdę zaczęły się w bielskim oddziale PTT już 1 stycznia 2023 r. Wtedy rozpoczęliśmy zdobywanie szczytów w ramach projektu „150 szczytów na 150-lecie PTT”, którego pomysłodawcą był Oddział PTT w Tarnowie. Dzięki zaangażowaniu członków Oddziału, plan wykonaliśmy przed końcem I kwartału br. (zobacz).
Inicjatorem kolejnego rocznicowego projektu pt. „Od granic do granic” był Oddział PTT w Sosnowcu. W jego ramach poszczególne oddziały miały przejść fragment trasy. Naszemu Oddziałowi zostały przypisane trzy odcinki od Stożka Wielkiego po Przełęcz Głuchaczki. Jako pierwsi na szlaki wyszli członkowie Koła PTT w Kozach, którzy 16 lipca przeszli ze Stożka Wielkiego na Przełęcz Kubalonkę (zobacz), a następnie 9 września powędrowali z Kubalonki na szczyt Baraniej Góry (zobacz). 23 września, w bardzo deszczowy dzień, na szlak wyszły dwie grupy – jedna wędrowała z Przełęczy Glinne na Przełęcz Głuchaczki (zobacz), a druga z Baraniej Góry do Węgierskiej Górki (zobacz), choć tak naprawdę wystartowali już na Kubalonce. Ponieważ w naszym Oddziale mamy sporo Szkolnych Kół, najdłuższy odcinek projektu od Przełęczy Glinne do Węgierskiej Górki w dniu 29 września zrealizowała młodzież z najaktywniejszego Szkolnego Koła „Pionowy Świat” im. Piotra Morawskiego przy V LO w Bielsku-Białej (zobacz). Tym samym, podczas pięciu wycieczek zrealizowaliśmy przypisany do Oddziału PTT w Bielsku-Białej fragment szlaku „Od granic do granic”.
Również 29 września, z inicjatywy Koła PTT w Kozach, odbyło się sadzenie drzew w pobliżu zielonego szlaku prowadzącego ze stacji kolejowej w Kozach przez kamieniołom na Hrobaczą Łąkę (zobacz). Posadziliśmy 150 drzew, potem kolejne 150 i na koniec jeszcze 100… a wszystko z okazji 150-lecia Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego.
Inicjatywą członka naszego Oddziału, Sebastiana Nikla, był skierowany do wszystkich członków PTT, ogólnopolski konkurs fotograficzny „150 lat PTT – lata mijają, piękno gór trwa”. Wzięli w nim udział przedstawiciele 13 oddziałów, którzy przesłali 176 fotografii. (zobacz)

W końcu nadeszła jesień, a wraz z nią zaplanowane od dłuższego czasu uroczystości jubileuszowe 150-lecia Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego. W dniach 13-15 października 2023 r. w kompleksie wypoczynkowo-szkoleniowym Rewita Zakopane „Kościelisko” gościło ponad 300 członków PTT z całego kraju, w tym 40-osobowa reprezentacja Oddziału PTT w Bielsku-Białej.
W piątek, 13 października 2023 r. w samo południe w Muzeum Tatrzańskim rozpoczęła się konferencja poświęcona obchodom 150-lecia powstania Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego, której towarzyszyła wystawa okolicznościowa. Niestety, nie wzięliśmy w niej udziału, gdyż wyjeżdżaliśmy z Bielska-Białej o godz. 16:00.
Tego dnia poszczególne grupy zjeżdżały się do Kościeliska, gdzie od 18:00 paliło się ognisko, przy którym można było upiec kiełbaski, o które u sponsora PMiW Łukosz, wystarał się nasz oddział. Dziękujemy Kasiu, Sylwio i Przemku za nieocenioną pomoc!
Atmosfera ogniska, spotkania z dawno niewidzianymi znajomymi, zawieranie nowych kontaktów, integracja i śpiewy przy gitarze trwały prawie do północy…
W sobotę po śniadaniu poszczególne grupy wyruszyły na tatrzańskie szlaki w mniejszych lub większych grupach. Większość z nich obrała za swój cel Przysłop Miętusi (zobacz), aby zdążyć wrócić na część oficjalną obchodów. Wędrując pod czujnym okiem przewodnika Jana Nogasia dotarliśmy do celu, gdzie spotkaliśmy koleżanki i kolegów z oddziałów w Chrzanowie, Krakowie (wraz z K/Oświęcim), Tarnobrzegu i Tarnowie. Piękna, złota, polska jesień towarzyszyła naszemu pobytowi w górach.
Niektórzy członkowie naszego oddziału obrali inne cele wchodząc na Giewont, Skrajny Granat, Nosal oraz zaliczając w stylu alpejskim słynną grań Krupówek…
Na oficjalną część obchodów, która rozpoczynała się o godzinie 16:00 ubraliśmy się w okolicznościowe koszulki. Wprowadzono sztandary, a w naszym poczcie sztandarowym znaleźli się Paweł Talik, Martyna Ptaszek-Pabian i Gabriela Klimek. Wśród przybyłych gości obecni byli Pan Piotr Nowacki – Doradca Prezydenta RP, Pan Andrzej Gut-Mostowa – Wiceminister Sportu i Turystyki, Pan Ryszard Pagacz – I Wicewojewoda Małopolski, Pan Jan Piczura – Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego, Pani Marta Mordarska – Radna Województwa Małopolskiego, Pan Jan Krzysztof – Naczelnik TOPR, Pan Miłosz Jodłowski – wiceprezes PZA, Pan Konrad Gonciarczyk – wicedyrektor BgPN, a zarazem członek naszego Oddziału oraz Pan Łukasz Zięba – Prezes Warszawskiego Oddziału Związku Podhalan. Uroczystość prowadził Tomasz Kwiatkowski z Oddziału PTT w Radomiu.
Po odczytaniu listu Prezydenta RP, Andrzeja Dudy i wystąpieniu prezes PTT, Jolanty Augustyńskiej wyświetlono multimedialną prezentację na temat początków Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego, po czym wręczono odznaczenia państwowe, resortowe i organizacyjne. Wśród wyróżnionych odznakami honorowymi „Za Zasługi dla Turystyki” znalazło się czworo członków naszego Oddziału, Teresa Kubik, Witold Kubik, Dariusz Marek (K/Kozy) i Katarzyna Talik (zobacz), z kolei Szymon Baron został wyróżniony odznaką honorową „Za Zasługi dla Ochrony Środowiska i Klimatu” (zobacz). Polskie Towarzystwo Tatrzańskie zostało odznaczone Medalem Polonia Minor.
Podsumowano także ogólnopolski konkurs fotograficzny „150 lat PTT – lata mijają, piękno gór trwa”, a wręczenia nagród dokonali Sebastian Nikiel – pomysłodawca i przewodniczący jury wraz z Jolantą Augustyńską – prezes PTT i członkinią jury. Spośród członków naszego Oddziału wśród laureatów znaleźli się Jacek Weigel (II miejsce), Renata Pachura (III miejsce) i Grzegorz Pabian (III wyróżnienie). Serdecznie gratulujemy.
Na koniec części oficjalnej Zbigniew Jaskiernia omówił przebieg akcji „Od granic do granic”, a Jolanta Augustyńska i Tomasz Grabolus, prezes O/Sosnowiec, wręczyli pamiątkowe dyplomy wszystkim grupom, które włączyły się w tę akcję.
Wszyscy uczestnicy obchodów otrzymali pięknie wydrukowany październikowy numer „Co słychać?”, okolicznościowe wydawnictwo „Wędrówki w dobrym towarzystwie – 150 lat Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego”, kartkę pocztową z okolicznościową pieczątką i magnes.
Po części oficjalnej Oddział PTT w Bielsku-Białej zrobił sobie pamiątkowe zdjęcie na scenie, po czym udaliśmy na uroczystą kolację, którą poprzedził piękny występ muzyczny dzieci z Oddziału Warszawskiego PTT. W trakcie kolacji przygrywał nam zespół góralski.
Dzień zakończyliśmy zabawą taneczną, a dobrą muzykę tradycyjnie zapewnili koledzy z Oddziału PTT w Chrzanowie.
W niedzielę po śniadaniu udaliśmy się na godzinę 9:00 do kościoła pw. św. Kazimierza Królewicza w Kościelisku, gdzie odprawiona została msza święta w intencji członków Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego. Od teraz ks. Robert Piechnik COr z Oddziału PTT w Tarnowie jest nowym kapelanem PTT.
Z nieba padał intensywny deszcz, lecz nie traciliśmy nadziei, że zgodnie z prognozami wkrótce się skończy. Zrobiliśmy ostatnie pamiątkowe zdjęcie z członkami PTT z całej Polski i udaliśmy się do Kirów, skąd planowaliśmy wyjść w góry. Jeszcze w busie przeprowadziliśmy głosowanie i w demokratyczny sposób zdecydowaliśmy, że idziemy do schroniska PTTK na Hali Ornak (zobacz). Gdy wysiadaliśmy z busa, deszcz przestał padać, a wycieczka okazała się strzałem w 10!
Do Bielska-Białej wróciliśmy około godziny 18, wystarczająco wcześnie, by zdążyć wziąć udział w wyborach parlamentarnych.

Na koniec chciałbym podziękować wszystkim zaangażowanym w organizację obchodów jubileuszu 150-lecia Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego. Udało się wyśmienicie. Tak, to z pewnością było wydarzenie godne tego pięknego jubileuszu!

część naszej grupy

Ten wpis został opublikowany w kategorii 150 lat PTT, Koło PTT w Kozach, kronika - 2023. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.